pondělí 22. října 2007

První zkouška za námi

Máme za sebou první zkoušku - z Finštiny 1A. Kromě toho, že byla první, na ní nic zajímavého nebylo. Napíši proto raději něco málo o zdejším školním roku a o zkouškách obecně.

Možná se divíte, že děláme zkoušku už 22.října, když na ČVUT před 20 dny teprve začal semestr. Ve Finsku mají totiž tzv. kvadrimestry, tedy čtyři části školního roku a čtyři zkoušková období. Škola ještě k tomu začíná velmi brzy - už na počátku září. Předmětů je v jednom kvadrimestru méně, zato přednášky bývají někdy i dvakrát týdně. Množství probrané látky za jeden kvadrimestr je zhruba stejné, jako v Čechách za klasický semestr.

Zkouškové je tu ale dost pochybné. Je velmi krátké a vlastně ani není přesně ohraničené. V jednom týdnu tak máme závěrečné přednášky a cvičení a současně s nimi skládáme dvě zkoušky (v úterý a ve středu máme výukovou hodinu a ve čtvrtek je z tohoto předmětu zkouška). Termín je vypsaný jen jeden a pak snad existují nějaké opravné. Zkoušky jsou písemné a výsledek se obvykle studenti dozví za několik dnů. A to docela komfortní cestou - emailem.

Výhodou tohoto systému je to, že se studuje méně předmětů současně a tudíž se na ně lze více soustředit. Doba od první přednášky ke zkoušce není tak dlouhá, a proto je probraná látka v živější paměti. Nevýhodou je malá flexibilita volby termínů zkoušek a větší přeplněnost zkouškového období. Písemné zkoušky jsou objektivnější, nedokáží však odhalit, zda studen látku ovládá, nebo se látku pouze naučil nazpaměť bez hlubšího porozumění. Při čistě písemném zkoušení také odpadá nervově vypjaté čekání na ústní část zkoušky.

Jak se vám tento systém líbí? Napište nám, zda by vám víc vyhovovalo studium po kvadrimestrech (čtvrtletí) nebo po semestrech (pololetí).

Kris

6 komentářů:

Bára řekl(a)...

Podle tvého popisu by mi vyhovoval spíš finský systém kvadrimestrů. Jak to vyhovuje vám, kteří tam studujete?

Francesco řekl(a)...

Mě přijde, že je to celkem jedno..vyzkoušel jsem si, že jsem schopen studovat různými způsoby, které bych označil jako přizpůsobivou reakci na vnější podmínky. Když jsem přišel na vejšku, naprosto jsem nebyl zvyklej se učit, byl jsem zvyklej chodit do školy...a tak jsem chodil pěkně na cvíka i přednášky...když byla výuka kvalitní, bylo to fajn, byl jsem schopnej si z toho dost odnýst a učení na zk se pak jakž takž dalo. Pokud ale přednášky nebo cvíka stály za ho...byl to vopruz páč sem se tim musel prokousávat z gruntu sám a na to sem opravdu nebyl zvyklej...nicméně zvyk jsem si;-) během dalších let, sem se v tom myslim naučil chodit:-) ranní a nepřínosná výuka se vyškrtla (čímž se naplno otevřela vřelá náruč příjemného studentského života:-) a dohnalo se to pak o zkouškovym. Bejvalo zvykem na VŠCHT, že stěžejní předměty (většinou tak 3 na semestr) vyžadovaly 3 zápočtové testy psané v průběhu celého semestru, byl to trochu opruz, ale zase to bylo takové to postupné dávkování, při kterém se učivo lépe podrží v hlavě, takže jsem si užil jak nárazovku, tak i průběžnost. Asi je vskutku o něco příjemnější, když se člověk napřed věnuje např. dvěma předmětum a pak dalšim dvěma, než když jede po celou dobu paralelně čtyři. Nicméně bych to nehodnotil jako nějak tragický rozdíl, zvlášť když si to člověk sám tak trochu rozdělí na předměty, kterým se věnuje hodně v semestru a zk dá snáz a brzo a na předměty, které defacto nastuduje o zkouškovym - pak se to vlastně dost podobá kvadimestrálnímu systému:-) Osobně necítím zlost, ublíženost ani znechucení kvůli tomu, že jsem musel studovat podle semestrální struktury:-))
A ústní zkoušky? Ty by mi opravdu chyběly...Napsat písemku, to je jako jít nakoupit do supermarketu..Jsem velmi velmi velmi rád, že jsem si užil mraky ústních zkoušek, myslim, že na zážitky z nich budu vzpomínat, co budu živ:-))) ale to by bylo ještě na dlouho a už tak sem se rozkecal jak pavlačová drbna, takže třeba někdy příště;-)

Ananasovci řekl(a)...

Zatím máme za sebou první zkoušku a první den zkouškového, takže těžko hodnotit. Naše představa je také zkreslena tím, že máme méně předmětů než studenti plného magisterského studia, takže nám studium tady připadá víc vpohodě.

Ani jeden ze systémů není ideální, vidím to podobně jako Francesco - na všechno se dá zvyknout :-).

V Čechách (a zejména na naší škole) mívají lidé sklony pomlouvat místní systém a vychvalovat řešení, která jsou v zahraničí. Všude se ale najdou dobré i špatné věci. Akorát těch peněz, volného prostoru a pohody je ve Finsku určitě víc :-). To už je ale jiná kapitola...

Kris

Ananasovci řekl(a)...

Tak ve čtvrtek máme zkoušku a náhradní termíny jsou dva: jeden v lednu a druhý v květnu :-)). Tak to abychom to radši udělali na poprve...

Anonymní řekl(a)...

My prváci jsme ze všeho vystrašení, vylekaní, takže těžko zveřejnit použitelný názor. Přijde mi, že by mi asi víc seděl ten systém kvadrimestrů, protože je těžké se přinutit po půl roce něco dělat. Narážím tak na celkem bezstarostný středoškolský systém neustálého přezkušování a testování. Pamatuji si, jak jsem nadávala, že nejde se na tu písemku připravit a že je to teror a kdesi cosi. No...po dvou měsících na vysoké škole nadávám ještě víc a hrabu prstíčkem po systému mé milované obchodní akademie. Je toho strašně moc a navíc je všem úúúplně jedno, jestli budeme mít 60% nebo ne. Jistě víte, Tome a Kristý, na koho narážím. Ale třeba postupem času, pokud vydržím, také změním názor. Zatím jsem vystrašený prvák, který nadává úplně na všechno a je ze všehou zoufalej. Ale to přejde...Já se k tý promoci dohrabu.

Ananasovci řekl(a)...

Petruš neboj, držíme ti palce. Uvidíš, že to zvládneš a až to budeš mít za sebou, tak zjistíš, že to tak hrozné nebylo.

Psala jsi, že je všem jedno, jestli to uděláte nebo ne. Můžu tě uklidnit, že každému to jedno není. Jen některým :-). To tady je to v tomhle směru mnohem horší. Je tu obrovská anonymita. Cvičení jsou hromadná stejně jako přednášky (lidé sedí ve velké posluchárně), domácí úlohy se odevzdávají do boxů a ústní zkouška neexistuje. Takže pokud člověk nejde na konzultaci nebo se neptá na přednášce, tak s vyučujícím nepřijde do styku vůbec. A všude jsme vedení pod naším studentským číslem :-).

Kris